Flex Design & Engineering B.V.

Engineering

Auxilium Offshore BV.

Subsea Powered Quadrant

Voor een klant in de Offshore branche hebben we in samenwerking met Auxilium Offshore een subsea Powered Quadrant mogen ontwerpen en bouwen. De constructie word gebruikt om een electriciteits kabel vanaf dek op het zeebed te leggen. De diabolo rollers zijn hydraulisch aangedreven, zodat het proces beter beheersbaar is tijdens het op- en afspoelen.

  • Subsea Powered Quadrant 3D picture

Baggerman V.O.F.

Lintzaag machine

Voor een vaste klant van de firma Baggerman zijn we bezig met het ontwerpen van een grote lintzaag machine. Deze zaag heeft een capaciteit van voor het zagen van buizen tot rond 1420mm. De klem opening is 1500mm, waardoor er meerdere kleine buizen tegelijk gezaagd kunnen worden. De aandrijfwielen zijn rond 1500mm en worden aangedreven door een motorreductor van Lenze.

Het ontwerp proces is nog in volle gang. Hieronder al een aantal foto’s van het ontwerp:

  • Lintzaag machine custom build rond 1420mm


Benier Nederland – Kaak group

Bordes – Opmaakband – Steek correctieband – Pusher

Voor de voedingsmiddelen industrie diverse engineerings werkzaamheden uitgevoerd in opdracht van Benier Nederland.
De eindproducten zijn uitgevoerd in RVS, om de hygiëne beter te kunnen waarborgen. Tijdens het ontwerp is er rekening gehouden met het feit dat er overal vuil kan komen.
Om dit tegen te gaan word alles afgelast (vloeien) en waar nodig afstands bussen toegepast om het makkelijk te kunnen reinigen.

Diverse machines en installatie zijn ontwerpen en uitgewerkt in het 3D pakket Autodesk Inventor.
Hieronder staan een aantal projecten vermeldt:

  • Opmaakband – opmaken van stokbroden inclusief rollenbed, drukplanken, centreerkleppen, meelstrooier en afkeurband.
  • RVS bordes – Betere bereikbaarheid en tevens afscherming van de installatie
  • Steekcorrectieband + overtollig zaad afvoerband – Deegstukken op de juiste steekmaat positioneren.
  • Pusher inclusief frame – Mechanisme om deegstukken van de band af te duwen richting de voorrijskast

Bij Benier worden niet alleen alle platen gelaserd, maar ook de buisprofielen. Dit geeft ons als ontwerper de mogelijk, om alles te voorzien van gat nok verbindingen.

Qua ontwerp tijd kost het meer, hetgeen wat ze in productie ruimschoots weer terug verdienen doordat het als ware een groot bouwpakket is geworden. Hierdoor worden er minder productie fouten gemaakt en verloopt het proces sneller. Daarnaast worden op de onderdelen tekeningen niet alle maten meer vastgelegd. Alleen de hoofdafmetingen of belangrijke maten / bewerkingen worden aangegeven. Het product word immers toch 3D ingeladen en vervaardigd. Alleen speciale producten die niet uit standaard platen of buis materiaal gemaakt kunnen worden, die worden volledig maat gevoerd.

Deze manier van werken levert veel voordelen op. Het is dus een win-win situatie.

  • Opmaakband extender stokbroden


Spierings cranes Oss

Hybride kraan – cabine & achterkist

Engineergs werkzaamheden voor de nieuwe hybride kraan van Spierings kranen. Deze 3 assige hybride kraan is slechts 2.5m breed en kan zowel hybride, als volledig elektrisch functioneren. Ideaal voor in dicht bebouwde steden en beperkte bouw terreinen.

De werkzaamheden bestonden o.a. uit het uitwerken van de cabine en de achterkist van de onderwagen.

Cabine
De cabine word naast het rijden ook gebruikt voor het bedienen van de kraan. Dat wil zeggen dat de cabine met de mast omhoog gaat. Dit vergt een andere manier van ontwerpen, omdat alles vanuit beide standpunten moet worden bekeken. De cabine is horizontaal bij het manoeuvreren over de weg en tijdens kraan bedrijf hangt de cabine verticaal langs de mast.

  • De stuurinrichting moet ondanks de nieuwste techniek nog steeds een mechanisme koppeling met elkaar verbonden zijn. Dat komt door de regels van de wegen verkeerswet, daar is dat nu eenmaal vastgelegd. De uitdaging hier is dat de ‘harde’ koppeling steeds gemaakt dient te worden, zodra de cabine weer in horizontale positie komt te staan.
  • De bestuurderstoel zal dan gedraaid moeten worden en zo zijn er talloze aspecten waar men rekening mee moet houden.

Achterkist
De achterkist is in feiten de achterkant van de kraanwagen. De achterkist is ontworpen als een losse module en kan middels penverbindingen aan de wagen worden vastgezet. Wegens ruimte gebrek in de onderwagen door de accu’s etc. zijn er enkele componenten verplaatst naar de achterkist.

  • Brandstoftank
  • Kabelhaspel voor elektrische voeding
  • Stempelplaten
  • extra opbergruimte

Het model is volledig ontwerpen en op tekening gezet middels Solid Edge

  • Engineering Cabine - City Boy - Spierings cranes

Van Wees Waalwijk

Laserlasmachine – kunststof spuitbussen

Engineeringswerkzaamheden voor een optimalisatie en uitbreiding van een bestaande laserlasmachine. De laserlasmachine is geschikt voor het vol automatisch lassen van kunststof spuitbussen. Hierbij moet men denken aan een vervangend product voor o.a. aluminium deodorant spuitbussen.

Het model is volledig uitgewerkt in Solid Works.

  • kunststof laserlassen machine

Baggerman V.O.F.

Luik machine kamer brugdeel Amsterdam – Meervoudig schanierpunt

Om toegang te krijgen tot de machinekamer, die zich onder het wegdek bevindt moet het luik regelmatig worden geopend.
De schanierpunten van het bestaande ontwerp zijn op basis van normale enkele schanier punten. Het luik ligt verzinkt in het trottoir naast het wegdek. Hierdoor komt er vuil zoals; zand en grind tussen het luik en de schanieren, waardoor deze afbreken indien deze niet zijn vrijgemaakt.

Oplossing hiervoor is het toepassen van een meervoudig schanierpunt. Dit schanier zit onder het luik bevestigt en tilt bij openen het luik eerst een stukje op en draait vervolgens volledig open. Hierdoor blijft alles werkend en hoeft er niks worden schoongemaakt.
Om het geheel soepel te laten openen is er een gasveer toegepast. Deze zorgt ervoor dat het luik door één persoon te bedienen is.

Werkwijze:

  • Inmeten situatie ter plekke,
  • Moduleren van de bestaande situatie in 3D,
  • Ontwerpen van een goed functionerend meervoudig schanierpunt in 3D,
  • Het ontworpen systeem uitwerken tot prototype en uitgebreid testen,
  • Het produceren van de nieuwe onderdelen (lasersnijden)
  • Aanpassen bestaande luik en het monteren van de schanieren.

NC Fit

Realisatie verdiepingsvloer –  fitness hal

Voor de lokale nieuwe fitness club NC Fit is een uitbreiding van de bestaande hal noodzakelijk. De uitbreiding word gedaan middels een verdiepingsvloer van 300m2. Dit betekend dat het effectieve oppervlakte met 50% toeneemt.

Flex Design & Engineering heeft in eigen beheer naast de sterkte berekeningen ook de bouw gerealiseerd. Dat wil zeggen van staalbouw tot het zetten van de constructie in de hal. De verdiepingsvloer is deels vervaardigd uit bestaande constructie materialen, die zijn aangepast en uitgebreid.

  • productie proces - lasproces